dinsdag 7 januari 2014

Dinsdag 7 januari 2014


Na een heerlijke vakantie was het weer fijn iedereen gezond en wel terug te zien in de plusgroep. In de kring hebben we het uiteraard over de vakantie en het vuurwerk gehad.

 

Daarna zijn we aan de slag gegaan met een les van het Vooruitwerklab. Deze les  gaat over een experiment doen, resultaat bekijken, oplossingen  bedenken, experiment herhalen etc. Dit deden we door individueel een papieren vliegtuigje te maken, hiermee probeerden we van ongeveer 5 meter afstand een cirkel op de muur te raken. Ieder bekeek het vlieggedrag van zijn vliegtuigje en gaat erover nadenken hoe dit verbeterd kan worden ( hiervoor vult iedereen een speciaal scoreformulier in). Volgende week gaan we in duo’s verbeterde vliegtuigen maken en testen.

 









Na de pauze hebben we een filmpje van de Betacanon over fout(en) bekeken http://www.youtube.com/watch?v=ag4RYJv534s  . Fouten maken is helemaal niet erg en soms juist nuttig. In de wetenschap worden ook vaak fouten gemaakt  en daarmee worden soms bijzondere ontdekkingen gedaan zoals bijv. penicilline, post-it blaadjes en cellofaan. Ook bespraken we het belang ( maar ook gevaar) van fouten in ons DNA en hebben we het aan de hand van bruine en blauwe ogen gehad over de wet van Mendel.

 

In les 5 van `leren leren` hebben we een aantal trucs bekeken die het leren makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan ezelsbruggetjes, regelmatig kort oefenen i.p.v. één keer lang, samenvatten  etc.

 

We sloten de ochtend af met een aantal vragen uit de vragenbus. Dat waren deze keer :

  • Waarom plast een dier in het wild ?
  • Waarom heeft de Kerstman een kerstmuts op ?
  • Waarom eten we zuurstokken met Kerst?
  • Waarom heet de aarde de aarde ?

 

Pluswerk:

1.       Kies je mooiste writing prompt uit en zorg ervoor dat er geen spelfouten meer in staan en dat er punten en hoofdletters gebruikt worden.  Je mag het verhaal ook nog langer / mooier maken.

2.       Storingsformulier papieren vliegtuigjes invullen

3.       N.a.v. Betacanon over fouten maken: verbeter een voorwerp naar keuze. Kies uit: kaasschaaf, kleerhanger, koffiemok of plakbandrolhouder.

4.       Leren leren les 5 lezen en maak een tijdbalk over jouw leven

5.       Writing prompt: giraf bij huis

6.       Denksleutel : ontwerpsleutel