dinsdag 12 november 2013

Dinsdag 12 november



Het grote moment was daar….. , de boten die vorige week waren gemaakt konden worden getest. De opdracht om een boot temaken waarin 50 knikkers konden zonder dat deze zou zinken was bij alle groepjes geslaagd. Er waren zelfs twee boten die bij 75 knikkers nog niet zonken. Na bestudering van  deze boten hebben we conclusies kunnen trekken over dit grotere drijfvermogen.







Belangrijker nog waren de bevindingen over het samenwerken. Het werk goed verdelen en rekening houden met elkaar bleek een verantwoordelijkheid voor de hele groep. Toevallig konden we dat aan de hand van een filmfragmentje van onze eigen plusgroep goed bekijken.  Ook hier hebben we veel  van geleerd !

We bekeken nog twee filmpjes die veel indruk maakten. Eén over 'aangeleerde hulpeloosheid'
http://www.youtube.com/watch?v=gGzhcksN3B8 en één over 'de kracht van woorden'
http://www.youtube.com/watch?v=YfNO3rd1Pcg.
Bij het eerste filmpje werd duidelijk dat we in eerste instantie meestal zelf onze problemen kunnen oplossen, maar op de één of andere manier hebben geleerd om er om te vragen . Wanneer zo´n situatie zich voordoet in de groep zeggen we alleen nog maar ´roltrap´. Naar aanleiding van het tweede filmpje bespraken we taal in zijn algemeenheid. Woorden die een gevoel oproepen hebben meer betekenis dan woorden die zakelijk weergeven wat er aan de hand is. Ook kunnen mensen verschillende gevoelens hebben bij woorden, wat dan weer kan leiden tot misverstanden.


Na de pauze speelden we weer in tweetallen  Moendoes http://dejongeakademieonwheels.nl/bestel-het-spel . Vorige keer beantwoordden  we de vragen op basisniveau en nu gingen we een stapje verder. Sommigen waren er al heel bedreven in en wisten maar liefst 10 opdrachten goed te beantwoorden door goed te kijken op de informatie kaarten.




We sloten af met een rood / geel / blauw opdracht. We bedachten rode woorden ( bijvoeglijk naamwoorden), gele woorden ( stam van werkwoord) en blauwe woorden ( zelfstandig naamwoorden) bij het thema techniek. Die schreven we op kaartjes en vervolgens haalde ieder kind een rood, geel en blauw kaartje van de stapel. Als je de kaartjes achter elkaar legt krijg je hele rare dingen zoals bijvoorbeeld  een  elektrische spring schaar. De opdracht die de kinderen meekregen is : maak iets ( tekening, knutsel, verhaal, stripverhaal, gedicht, prezi etc.) van of over jouw ´ding´.

Pluswerk
  1. Werken aan rood-geel-blauw opdracht
  2. Plaatje denksleutel
  3. Writing prompt eekhoorn
  4. In eigen tempo werken aan Digitop