Wat een mooie gedichten zijn er al gemaakt bij de writing
prompt van afgelopen week ( wegvliegende boom). Een mooie aanleiding om het
eens over rijmschema’s ( vb. a a , b b ( gepaard) ; a b a
b ( gekruist) etc.) en dichtvormen ( vb.
limerick ( a a b b a)) te hebben . Neem gerust weer eens een kijkje op willielampjes.blogspot.nl om de nieuwste
gedichten en verhalen te lezen.
Ook rondden we vandaag de eerste opdracht van de langzame
knikkerbaan af. Terwijl op de
achtergrond de Sinterklaasliedjes klonken werd er nog hard gesleuteld aan de
banen. Terugkijkend op het proces bleek dat de groepjes hier en daar wat steekjes
hadden laten vallen.
Vooraf was de opdracht aangegeven en daarnaast het
stappenplan om tot een goed resultaat te komen. De eerste stap was het probleem
goed analyseren. Alle groepjes hadden goed nagedacht over de langzame
knikkerbaan, maar waren zo enthousiast
begonnen dat ze waren vergeten dat het er om ging dat in een eerste “run” een
tijd zou worden gemeten en in het tweede deel van de opdracht de baan 2x zo
langzaam moest worden gemaakt. Dat betekent dat wanneer je meteen al een hele
langzame baan maakt het heel lastig wordt deze nog 2x zo langzaam te maken.
Verder was er in de groepjes niet een goed gedetailleerd ontwerp gemaakt en werd
geprobeerd om van papier bochtige banen voor de knikker te maken ( dat bleek
nogal lastig). Een super leermoment dus !
Uiteindelijk hebben we alle banen getest. Drie banen liepen
niet goed, dat leverde een “straftijd” van een minuut op. Eén baan liep wel en
daar deed de knikker 10 seconden over. Volgende keer gaan we met deel twee van
de opdracht verder, het vertragen van de baan. Ik heb zo het gevoel dat er deze
keer eerst heel goed nagedacht en geschetst gaat worden voordat we weer met
papier en schaar aan de slag gaan.
We sloten af met de vragenbus. Een hele leuke vraag van
Emerentiana ( naar aanleiding van de verjaardag van Dex): “ Waarom trakteert degene die jarig is en niet
degene die niet jarig is ?” Iemand daar ooit eens over nagedacht ? We hebben
het gehad over de betekenis van voedsel bijv. offers. En over het vieren van
verjaardagen in de prehistorie, je weet pas dat je jarig bent als je een
kalender gebruikt. Vieren mensen in alle landen hun verjaardag en als je niet
veel geld hebt, kan je dan toch je verjaardag vieren. Natuurlijk kwamen we niet
tot een antwoord op de vraag, maar het was wel een interessant gesprek. De vraag van Ivo was ook een mooie: “Waarom
zwemt een dolfijn ?” ( En waarom leeft hij niet op het land) Tja…. Een paar
mogelijke oplossingen waren : hij droogt
uit op het land, hij kan zich niet voortbewegen op het land, hij eet vis ( en
die vind je niet op land). Ook hier doken we weer de geschiedenis in, want ooit
( volgens de evolutietheorie) werden waterdieren landdieren. Waarom eigenlijk.
Ook dat werd een interessant verhaal. Ik ben benieuwd naar welke mooie vragen
we de komende tijd uit de vragenbus gaan vissen.
Pluswerk voor 10 december:
1. Taxonomie
van Bloom – opdracht 2: onthouden
a
2. Writing
prompt "huizen boven elkaar- Iran" ( mag weer
een verhaal zijn, maar een gedicht is ook weer leuk)3. Denksleutel – nadelen
4. Digitop