dinsdag 3 december 2013

dinsdag 3 december



Wat een mooie gedichten zijn er al gemaakt bij de writing prompt van afgelopen week ( wegvliegende boom). Een mooie aanleiding om het eens over rijmschema’s ( vb. a a , b b ( gepaard)  ;  a b a b  ( gekruist) etc.) en dichtvormen ( vb. limerick ( a a b b a))  te hebben .  Neem gerust weer eens een kijkje op willielampjes.blogspot.nl  om de nieuwste gedichten en  verhalen te lezen.

Ook rondden we vandaag de eerste opdracht van de langzame knikkerbaan af.  Terwijl op de achtergrond de Sinterklaasliedjes klonken werd er nog hard gesleuteld aan de banen. Terugkijkend op het proces bleek dat de groepjes hier en daar wat steekjes hadden laten vallen. 

Vooraf was de opdracht aangegeven en daarnaast het stappenplan om tot een goed resultaat te komen. De eerste stap was het probleem goed analyseren. Alle groepjes hadden goed nagedacht over de langzame knikkerbaan, maar waren  zo enthousiast begonnen dat ze waren vergeten dat het er om ging dat in een eerste “run” een tijd zou worden gemeten en in het tweede deel van de opdracht de baan 2x zo langzaam moest worden gemaakt. Dat betekent dat wanneer je meteen al een hele langzame baan maakt het heel lastig wordt deze nog 2x zo langzaam te maken. Verder was er in de groepjes niet een goed gedetailleerd ontwerp gemaakt en werd geprobeerd om van papier bochtige banen voor de knikker te maken ( dat bleek nogal lastig). Een super leermoment dus !




Uiteindelijk hebben we alle banen getest. Drie banen liepen niet goed, dat leverde een “straftijd” van een minuut op. Eén baan liep wel en daar deed de knikker 10 seconden over. Volgende keer gaan we met deel twee van de opdracht verder, het vertragen van de baan. Ik heb zo het gevoel dat er deze keer eerst heel goed nagedacht en geschetst gaat worden voordat we weer met papier en schaar aan de slag gaan.

We sloten af met de vragenbus. Een hele leuke vraag van Emerentiana ( naar aanleiding van de verjaardag van Dex): “  Waarom trakteert degene die jarig is en niet degene die niet jarig is ?” Iemand daar ooit eens over nagedacht ? We hebben het gehad over de betekenis van voedsel bijv. offers. En over het vieren van verjaardagen in de prehistorie, je weet pas dat je jarig bent als je een kalender gebruikt. Vieren mensen in alle landen hun verjaardag en als je niet veel geld hebt, kan je dan toch je verjaardag vieren. Natuurlijk kwamen we niet tot een antwoord op de vraag, maar het was wel een interessant gesprek.  De vraag van Ivo was ook een mooie: “Waarom zwemt een dolfijn ?” ( En waarom leeft hij niet op het land) Tja…. Een paar mogelijke oplossingen waren :  hij droogt uit op het land, hij kan zich niet voortbewegen op het land, hij eet vis ( en die vind je niet op land). Ook hier doken we weer de geschiedenis in, want ooit ( volgens de evolutietheorie) werden waterdieren landdieren. Waarom eigenlijk. Ook dat werd een interessant verhaal. Ik ben benieuwd naar welke mooie vragen we de komende tijd uit de vragenbus gaan vissen.





Pluswerk voor 10 december:

1.  Taxonomie van Bloom – opdracht 2: onthouden
a
2.       Writing prompt  "huizen boven elkaar- Iran"  ( mag weer een verhaal zijn, maar een gedicht is ook weer leuk)

3.  Denksleutel – nadelen

4.  Digitop