dinsdag 26 november 2013

dinsdag 26 november

Er is de afgelopen week weer hard gewerkt aan het pluswerk. Van een aantal rood-geel-blauw opdrachten waren leuke tekeningen gemaakt. Thijmen had een hele originele oplossing voor zijn “slimme lees Albert Heijn”.









Ook bij het bespreken van de interpretatiesleutel hebben we veel leuke antwoorden gehoord op de vraag waarom de uitvinder huilt. Een aantal voorbeelden:

·         Hij huilt van vreugde omdat een uitvinding is gelukt. (Job)

·         De uitvinder sneed met uien snijden in zijn vinger. ( Rick)

·         Hij probeert zijn huilpoeder uit. ( Marthe)

·         Hij heeft pijn aan zijn kleine teen. ( Pepijn )

·         Hij heeft de film Titanic gezien. ( Thijmen)

·         Hij had er gewoon zin in. ( Lana)

·         Omdat zijn machine van uienleer is gemaakt.( Ingeborg)

·         Hij ging naar het circus en de mensen dachten dat hij de clown was. ( Quirine)

·         Omdat hij verf in zijn gezicht kreeg die hij net extreem vlambaar had gemaakt. ( Emerentiana)

·         Hij zijn knuffel is kwijt geraakt. ( Bente)

·         Hij gevraagd is voor  oh..oh..Gerso ( Dex)

·         Hij de jackpot won, zijn vriendin het uitmaakte, de aarde, Mars, Pluto, Mercurius, Venus en zijn raket ontploften. ( Ivo)

·         Iedereen zijn verjaardag vergeten is. ( Thom)

·         Er een vuiltje in zijn oog zit. ( Duco)

·         Een andere uitvinding hem sloeg. ( Yannick)

Ook waren er weer een aantal writing prompts af, die te lezen zijn op http://willielampjes.blogspot.nl/

Na het bespreken van het pluswerk ,  hebben we verder gewerkt aan de langzame knikkerbanen waaraan we vorige week zijn begonnen. Ze zijn nog niet af maar zien er al heel bijzonder uit. Volgende week meer !

Het laatste uur hebben we besteed aan de Taxonomie van Bloom. Dit is een indeling van vragen in 6 niveaus ( zie plaatje).

plaatje

Vragen op de  eerste drie niveaus ( onthouden, begrijpen, toepassen) zijn de lagere orde vragen en de andere drie zijn de vragen van hogere orde. Lagere orde vragen doen een beroep op kennis, bij hogere orde vragen wordt meer denkvermogen aangesproken. ( zie voorbeeld, links lagere orde en rechts hogere orde).



Door het stellen van hogere orde vragen bij bijvoorbeeld het maken van een spreekbeurt of werkstuk, kan dit veel meer diepgang krijgen en interessanter worden. We hebben in groepjes geoefend met het maken van vragen over een eigen gekozen onderwerp. Het geven van een antwoord op de vragen bleek verleidelijk, maar was voor de opdracht niet van belang.






Met elkaar bedachten we daarna nog meer vragen over dolfijnen ( spreekbeurt van Ivo)  en de Tweede Wereldoorlog ( spreekbeurt van Thom). Doordat we mooie hogere orde vragen hadden bedacht bij dit laatste onderwerp zijn we er nog even over doorgegaan.

De vragenbus voor hogere orde vragen hebben we gevuld met een aantal vragen die we de komende tijd gaan proberen te beantwoorden, altijd erg leuk !


Pluswerk voor 3 december ( verjaardag van Dex):

1.       Rood-geel-blauw afmaken

2.       Denksleutel alfabet

3.       Writing prompt vliegende boom ( een gedicht deze keer !!!)

4.       Taxonomie van Bloom- batterijen: onderdeel : onthouden

5.       Digitop in eigen tempo