De calcudoku die de kinderen als pluswerk hadden meegekregen bleek een echte hersenkraker. Toch was het een aantal kinderen ( met behulp van de uitleg op YouTube) gelukt om hem op te lossen. Knap gedaan !
De komende week hebben de kinderen als pluswerk een nieuwe ‘puzzeluitdaging’
namelijk een Japanse puzzel. Op de kopietjes die zijn meegegeven en op https://www.youtube.com/watch?v=KKdeZE66ltk kun je zien hoe je zo’n puzzel maakt ( zelf
ontdekken volgens “flipping the class”) . Op http://www.jufjo.nl/japanspuzzelmaken.html
kun je oefenen met online puzzels.
In groepjes hebben we weer een ACP denkopdracht gedaan (
analytisch, creatief en praktisch denken). In groepjes kregen de kinderen de
opdracht om met ( alleen) knijpers een zo hoog mogelijke toren te maken, die
uit zich zelf moest kunnen blijven staan. Vooral het analytisch en praktisch
denken was hierbij belangrijk. De hoogste toren werd maar liefst 55 cm.
Les 5 van filosofie ging over ethiek en dan vooral over
regels. Hoe zou de wereld eruitzien zonder regels ? Wie maakt die regels ? Met “School
van Athene” van Rafaël Sanzio op de achtergrond vertelde juf
Lisa over de ideeën van Plato en Aristoteles. Ook bekeken we weer een
aflevering van “Dus ik ben junior” over regels http://www.npo.nl/dus-ik-ben-jr/10-11-2013/VPWON_1191865
School van Athene
Volgende week gaat de filosofieles over dierproeven.
Hiervoor moeten de kinderen een foto van hun lievelingsdier en/of huisdier
meenemen
Pluswerk voor 22 april:
- Writing prompt “roggen”
- Productontwikkeling
- Japanse puzzel
- Foto ( plaatje) lievelingsdier / huisdier meenemen