dinsdag 8 april 2014

Dinsdag 8 april


In de afgelopen weken is er door de kinderen hard gewerkt aan de “productontwikkeling”. Er zijn onderzoeksvragen bedacht en informatie daarbij gezocht. Er was een hele mooie mindmap  te bewonderen van Eva en Pepijn gaat binnenkort zelfs een interview houden met twee ingenieurs. Super !

We hebben besproken dat je zonder dat je het in de gaten hebt in een heleboel situaties verschillende manieren van denken tegelijk gebruikt. Het gaat om analytisch denken ( wat is het probleem ?), creatief denken ( hoe kan ik het op een andere manier oplossen ?) en praktisch denken ( kan mijn oplossing ook werkelijk ?). Het doorlopen van deze denkwijzen helpt ons moeilijke situaties/ problemen op te lossen. Om dit te oefenen en ons ervan bewust te worden, deden we een spel. We stonden in een kring en moesten een bal steeds naar iemand gooien. Iedereen mocht maar één keer aan de beurt komen en we moesten het spel daarna precies kunnen herhalen. We dachten eerst analytisch (iedereen mag maar 1 keer aan de beurt komen, hoe doe je dat ? Hoe zorgen we ervoor dat we het spel precies kunnen herhalen ? ), creatief ( door de bal door te geven in de kring, of gebruik te maken van een patroon zou het makkelijk te herhalen zijn. Helaas was dat niet toegestaan, maar wel creatief bedacht) en praktisch (op en neer gaan springen als je de bal al een keer hebt gehad is best lastig, dus werd ervoor gekozen om te gaan zitten). We wisten met steeds wat aanpassingen de bal sneller en sneller rond te laten gaan. Luna had toen nog een erg creatief idee, namelijk iedereen gaat op een andere plek staan en dan laten we de bal weer rondgaan. Dit was een extra uitdaging.

Les 4 van filosofie ging over het verschil tussen mens en dier. Wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen mens en dier ? Mensen vullen de emoties of gedachten ( voor zover wij kunnen weten dat dieren die hebben) vaak in. Om dit te illustreren vertelde Lisa het verhaal van leeuw Christian die in zijn eerste levensjaar bij mensen Engeland in huis woonde. Na dat jaar ging hij naar een reservaat in Kenia. Toen de eigenaren hem een jaar later opzochten gebeurde er dit … http://www.youtube.com/watch?v=0m1v802WrBg .  Wat betekent dit gedrag van Christian ?

 
Tot slot gingen we in 4 groepen debatteren. Twee groepen moesten argumenten bedenken voor de stelling dat de mens een dier is. En twee groepen moesten juist argumenten bedenken waarom een mens geen dier is. Per groep was er een woordvoerder en deze probeerden elkaars argumenten onderuit te halen. Het debatteren was een vrij nieuwe werkvorm voor de meesten, maar het ging al erg goed ! Uiteindelijk vonden 15 kinderen dat de mens een dier is en 2 vonden de mens geen dier.

 

Pluswerk voor 15 april

1.       Writing prompt “ walvis met duiker”

2.       Productontwikkeling ( onderzoeksvragen verbeteren en aanvullen + info zoeken)

3.       Calcudoku ( uitzoeken hoe het werkt en proberen op te lossen)