In de afgelopen weken is er door de kinderen hard gewerkt
aan de “productontwikkeling”. Er zijn onderzoeksvragen bedacht en informatie
daarbij gezocht. Er was een hele mooie mindmap te bewonderen van Eva en Pepijn gaat
binnenkort zelfs een interview houden met twee ingenieurs. Super !
We hebben besproken dat je zonder dat je het in de gaten
hebt in een heleboel situaties verschillende manieren van denken tegelijk gebruikt.
Het gaat om analytisch denken ( wat is het probleem ?), creatief denken ( hoe kan
ik het op een andere manier oplossen ?) en praktisch denken ( kan mijn
oplossing ook werkelijk ?). Het doorlopen van deze denkwijzen helpt ons
moeilijke situaties/ problemen op te lossen. Om dit te oefenen en ons ervan
bewust te worden, deden we een spel. We stonden in een kring en moesten een bal
steeds naar iemand gooien. Iedereen mocht maar één keer aan de beurt komen en
we moesten het spel daarna precies kunnen herhalen. We dachten eerst analytisch
(iedereen mag maar 1 keer aan de beurt komen, hoe doe je dat ? Hoe zorgen we
ervoor dat we het spel precies kunnen herhalen ? ), creatief ( door de bal door
te geven in de kring, of gebruik te maken van een patroon zou het makkelijk te
herhalen zijn. Helaas was dat niet toegestaan, maar wel creatief bedacht) en
praktisch (op en neer gaan springen als je de bal al een keer hebt gehad is
best lastig, dus werd ervoor gekozen om te gaan zitten). We wisten met steeds
wat aanpassingen de bal sneller en sneller rond te laten gaan. Luna had toen
nog een erg creatief idee, namelijk iedereen gaat op een andere plek staan en
dan laten we de bal weer rondgaan. Dit was een extra uitdaging.
Les 4 van filosofie ging over het verschil tussen mens en
dier. Wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen mens en dier ? Mensen
vullen de emoties of gedachten ( voor zover wij kunnen weten dat dieren die
hebben) vaak in. Om dit te illustreren vertelde Lisa het verhaal van leeuw
Christian die in zijn eerste levensjaar bij mensen Engeland in huis woonde. Na
dat jaar ging hij naar een reservaat in Kenia. Toen de eigenaren hem een jaar
later opzochten gebeurde er dit … http://www.youtube.com/watch?v=0m1v802WrBg
. Wat betekent dit gedrag van Christian
?
Tot slot gingen we in 4 groepen debatteren. Twee groepen
moesten argumenten bedenken voor de stelling dat de mens een dier is. En twee
groepen moesten juist argumenten bedenken waarom een mens geen dier is. Per
groep was er een woordvoerder en deze probeerden elkaars argumenten onderuit te
halen. Het debatteren was een vrij nieuwe werkvorm voor de meesten, maar het
ging al erg goed ! Uiteindelijk vonden 15 kinderen dat de mens een dier is en 2
vonden de mens geen dier.
Pluswerk voor 15 april
1. Writing
prompt “ walvis met duiker”
2. Productontwikkeling
( onderzoeksvragen verbeteren en aanvullen + info zoeken)
3. Calcudoku
( uitzoeken hoe het werkt en proberen op te lossen)