dinsdag 23 september 2014

Dinsdag 23 september 2014




Vandaag de eerste ochtend gehad van wat hopelijk weer een mooi plusgroepjaar gaat worden. We hebben deze ochtend gebruikt om verwachtingen uit te spreken, het schoolgebouw te leren kennen en de mappen te vullen met allerlei formulieren die het werken in de plusgroep ondersteunen. De kinderen die al langer in de plusgroep zitten hebben hierbij goed meegeholpen en één en ander voorzien van “ondertiteling”.
Belangrijk was  deze ochtend uiteraard ook dat we elkaar beter leerden kennen. Dit deden we door eerst individueel en daarna in groepjes vragen te bedenken die je meer te weten laten komen over de ander. Naam en leeftijd vertellen ( zoals gebruikelijk is bij een voorstelrondje) geeft namelijk niet voldoende informatie. Vervolgens hebben we de beste vragen verzameld en op een formulier gezet. Iedereen heeft dit formulier ingevuld en daarmee speelden we een quiz. Deze opdracht was meteen al een opdracht met ACP denken ( analytisch, creatief en praktisch) zoals we die in de plusgroep regelmatig doen.
Verder hebben we stilgestaan bij de denksleutels waaraan we gaan werken. Dit zijn opdrachten om het creatief denken te bevorderen. Deze periode is het thema van de denksleutels: “Red de wereld”. Ook is de vragenbus weer afgestoft en klaargezet, hierin mogen kinderen zelfbedachte hogere orde denkvragen stoppen. Wekelijks proberen we aan het eind van de ochtend zo’n vraag te beantwoorden.
Een belangrijk onderdeel van het deelnemen aan de plusgroep is je werk plannen. Wekelijks krijgen kinderen pluswerk mee naar hun eigen klas. Het is de bedoeling dat de kinderen met de leerkracht afspreken wanneer er op school momenten zijn om aan het pluswerk te werken. Om de kinderen te ondersteunen bij het leren plannen, maken we samen met de kinderen een SMART-plan . Wekelijks bespreken we dan de “tips en tops”.

Pluswerk voor 30 september:
1.       Laat de inhoud van je map zien aan jouw leerkracht en leg uit waar de formulieren voor zijn.
2.       Bespreek met jouw leerkracht op welke momenten je kan werken aan het pluswerk.
3.       Maak de eerste opdracht van de denksleutels: Muziek knap.