Vandaag de
eerste ochtend gehad van wat hopelijk weer een mooi plusgroepjaar gaat worden. We
hebben deze ochtend gebruikt om verwachtingen uit te spreken, het schoolgebouw
te leren kennen en de mappen te vullen met allerlei formulieren die het werken
in de plusgroep ondersteunen. De kinderen die al langer in de plusgroep zitten
hebben hierbij goed meegeholpen en één en ander voorzien van “ondertiteling”.
Belangrijk
was deze ochtend uiteraard ook dat we elkaar
beter leerden kennen. Dit deden we door eerst individueel en daarna in groepjes
vragen te bedenken die je meer te weten laten komen over de ander. Naam en
leeftijd vertellen ( zoals gebruikelijk is bij een voorstelrondje) geeft
namelijk niet voldoende informatie. Vervolgens hebben we de beste vragen
verzameld en op een formulier gezet. Iedereen heeft dit formulier ingevuld en
daarmee speelden we een quiz. Deze opdracht was meteen al een opdracht met ACP denken
( analytisch, creatief en praktisch) zoals we die in de plusgroep regelmatig
doen.
Verder
hebben we stilgestaan bij de denksleutels waaraan we gaan werken. Dit zijn
opdrachten om het creatief denken te bevorderen. Deze periode is het thema van
de denksleutels: “Red de wereld”. Ook is de vragenbus weer afgestoft en
klaargezet, hierin mogen kinderen zelfbedachte hogere orde denkvragen stoppen.
Wekelijks proberen we aan het eind van de ochtend zo’n vraag te beantwoorden.
Een
belangrijk onderdeel van het deelnemen aan de plusgroep is je werk plannen.
Wekelijks krijgen kinderen pluswerk mee naar hun eigen klas. Het is de
bedoeling dat de kinderen met de leerkracht afspreken wanneer er op school momenten
zijn om aan het pluswerk te werken. Om de kinderen te ondersteunen bij het
leren plannen, maken we samen met de kinderen een SMART-plan . Wekelijks
bespreken we dan de “tips en tops”.
Pluswerk
voor 30 september:
1. Laat
de inhoud van je map zien aan jouw leerkracht en leg uit waar de formulieren
voor zijn.
2. Bespreek
met jouw leerkracht op welke momenten je kan werken aan het pluswerk.
3. Maak
de eerste opdracht van de denksleutels: Muziek knap.