dinsdag 14 oktober 2014

Dinsdag 14 oktober




Aan het leren plannen van het pluswerk besteden we in de plusgroep regelmatig aandacht. We hebben individueel gekeken naar waar de kinderen de afgelopen weken met het plannen en uitvoeren van het pluswerk tegenaan liepen. Bij het belangrijkste probleem zochten ze een oplossing en dat wordt het doel waaraan ze de komende 6 weken gaan werken. Sommige kinderen krijgen in hun klas tijd voor het pluswerk tijdens een bepaald vak ( bijvoorbeeld Engels of godsdienst). Maar wanneer dit vak niet doorgaat, vervalt de tijd voor het pluswerk. Deze kinderen hebben nu als doel er met de meester of juf voor te zorgen dat er toch tijd wordt vrijgemaakt op een ander moment. Andere kinderen vinden het nog lastig om de keuze te maken tussen een leuk (reken)spelletje met een klasgenoot of het pluswerk, zij gaan proberen toch steeds eerst het pluswerk te doen . Ook hebben kinderen soms tijd over, zij gaan uitzoeken hoeveel tijd dat is en wat ze in die tijd voor werk erbij willen gaan doen.

Bij stap 2 van de opdracht huisdieren in beweging formuleerden de kinderen probleemstellingen  bij hun onderwerp. Er blijkt goed met dier en milieu rekening te worden gehouden. Een aantal problemstellingen op een rijtje:
Hoe zorg ik ervoor dat mijn dier zich niet gaat vervelen ?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn dier niet uitgeput raakt ?
Hoe zorg ik ervoor dat ik met mijn ontwerp energie opwek ?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn ontwerp zoveel mogelijk natuurlijke producten bevat ?

Voor de volgende keer kiest iedereen één probleemstelling en probeert hiervoor zoveel mogelijk oplossingen te bedenken. Over de uitvoering hoeven ze zich nog niet druk te maken, dat komt later ( en..en.. in plaats van ja maar ….).

Over de vier grote vragen van vorige week was heel wat wetenschappelijke informatie gezocht en ook waren er prachtige (zelfbedachte) mythologische verhalen te horen. We bespraken hierbij ook nog welke bronnen je kunt gebruiken om je informatie te verzamelen en de betrouwbaarheid van verschillende bronnen.

Afgelopen week stond er een stukje in de krant met als titel “Nederland speurt met radioboodschappen naar aliens ( http://www.volkskrant.nl/wetenschap/nederland-zoekt-naar-aliens~a3767375/ ).  In Drenthe is een uitgestrekt antennepark aangelegd vooral gevoelig voor laagfrequente radiostraling. Daarmee gaan ze op zoek naar ruimteboodschappen van intelligente ruimtewezens. Op die golflengte is nog niet eerder naar boodschappen van aliens gezocht, dus dat biedt nieuwe kansen. Heel spannend allemaal.


                                                         

Maar hoe ziet een alien er eigenlijk uit ? We verdeelden een tekenvel in 3 stukken. Op het eerste stuk tekenden de kinderen een alien. Daarna bespraken we welke kenmerken deze aliens met elkaar gemeen hadden.


Vervolgens tekenden de kinderen op het tweede deel een alien die niet de eerder genoemde kenmerken mocht hebben. Dat was best lastig. 




Tot slot kregen de kinderen de opdracht een alien te tekenen die ze nog nooit gezien hadden. Volgens Lana lukte dat niet, omdat wanneer je bedenkt wat je wilt tekenen je de alien in je gedachten hebt gezien. Daarom tekende ze met haar ogen dicht een kriebellijn. Dat was de alien. Toen ze haar ogen opendeed zag ze hem dus voor het eerst !
Bij deze opdracht moest steeds creatiever worden gedacht en allerlei kaders worden losgelaten. De kinderen merkten dat dit op en andere manier denken is dan wanneer je een moeilijke som oplost. Door dit regelmatig te oefenen lukt het steeds beter om creatief te denken.




Onno was zondag naar de Tweede Maasvlakte geweest en had een bijzondere vondst gedaan. Hij had een bot gevonden. Maar is het wel een bot ? Is het een fossiel ? Wat is een fossiel en hoe komt het dat je die op de Maasvlakte kan vinden ? De grootste vraag is natuurlijk van welk dier is het afkomstig en welk deel van het dier was het ? Onno gaat hier na de tip van Zoë ( op de Maasvlakte staat een bord met een website waar je een foto van je vondst heen kan sturen, je krijgt dan snel antwoord) achteraan en zal het ons laten weten.





Pluswerk voor 28 oktober:
1.      Stap 3 van huisdieren in beweging
2.      Uitvindings denksleutel (laatste walvis redden met : spel kaarten, naaimachine en squashbal) kan in de vorm van een verhaal, tekening o.i.d.

Voor wie tijd over heeft: verhaal schrijven bij de alientekeningen. ( opdracht door de kinderen zelf bedacht, super !)