dinsdag 7 oktober 2014

Dinsdag 7 oktober 2014


Aan het eind van de ochtend zei één van de kinderen: “Juf, mijn hersens zitten in de knoop.” Dit was prachtig verwoord wat er na een ochtend creatief denken en verwonderen in zijn hoofd was gebeurd. “Dan kan je nu waarschijnlijk nog beter creatief denken”, was het antwoord van zijn klasgenoot.

Verwondering, oftewel openstaan voor de wereld om je heen en daarover grote vragen stellen, is volgens velen de bron van vernieuwing en vooruitgang. Het lokt je ook uit tot ontdekken van nieuwe kennis en zoeken naar eigen, creatieve antwoorden. Al duizenden jaren worden er antwoorden gezocht op grote vragen .Er bestaan hele mooie mythologische verhalen waarin een antwoord op grote vragen kan worden gevonden. Als voorbeeld bespraken we in de klas het ontstaan van de regenboog. De oude Grieken dachten dat de regenboog een soort brug was die de godin Iris gebruikte om boodschappen tussen goden en mensen heen en weer te brengen. Ook de wetenschappelijke kant , over de breking van lichtstralen op het oppervlak van de regendruppel, hebben we besproken.

We probeerden zelf ook antwoorden ( wetenschappelijk of mythologisch) te bedenken bij een aantal grote vragen. Deze waren: Waarom valt de maan niet naar beneden ?; Waarom is de aarde rond ?; Waarom zijn er verschillende kleuren ogen ?; Wat was er voor de oerknal ? Hier gaan je hersens inderdaad behoorlijk van in de knoop zitten. Wat we ons bijvoorbeeld afvroegen was: Wat is boven en beneden in het heelal eigenlijk en als er eerst niets was, hoe zag dat niets er dan uit ? Ook bespraken we de genetische achtergrond van blauwe en bruine ogen ( wetten van Mendel). Komende week gaan de kinderen hierover verder nadenken en mogen ze één van bovenstaande vragen wetenschappelijk en mythologisch van een antwoord voorzien.

Tussendoor vierden we de verjaardag van Sammy-Jo ( gisteren 9 jaar geworden) met een potje levend memory en een heerlijke traktatie.
 

Ook nog fijn om te melden is dat de planformulieren de afgelopen week goed zijn gebruikt en de meeste kinderen het pluswerk hebben kunnen afronden. Komende week vallen er wat dagen uit voor het pluswerk ( studiedag, kinderboekenweekactiviteiten) , hiermee werd al goed rekening gehouden tijdens het maken van de nieuwe planning. Super !

De “huisdier in beweging”opdracht begint ook al vorm te krijgen. De meeste kinderen bedenken een leuke beweegruimte voor een kat of hond, maar ook de cavia, papegaai en halsbandleguaan worden niet vergeten. Geur, licht en geluiden gaan waarschijnlijk een belangrijke rol spelen in de beweegruimtes.

Pluswerk voor 14 oktober:

  1. Wetenschappelijk en mythologisch ( mag zelf bedacht zijn) antwoord zoeken op één van de grote vragen.
  2. Stap 2 van huisdier in beweging.