Weer helemaal uitgerust na een heerlijke herfstvakantie kwam
de plusgroep vanmorgen weer bij elkaar. Zoals gebruikelijk bespraken we het
pluswerk van de afgelopen week. Wat een prachtige oplossingen waren er bedacht
voor de opdracht “huisdieren in beweging”. Mooi om te zien hoe iedereen een
andere invulling geeft aan deze opdracht.
Ook waren er bij de denksleutel ( red de laatste walvis met
een spel kaarten, een naaimachine en een squashbal !) hele leuke oplossingen
bedacht. Een aantal kinderen gingen met pokeren en kleding maken veel geld verdienen om een reddingsactie voor
de walvis te kunnen betalen. Sammy-Jo zou van de kaarten met behulp van de naaimachine
walvissen maken zodat de bedreigde walvis niet meer de laatste was. Heel
creatief !
Plannen blijft een onderwerp van aandacht. Vandaag hebben de
kinderen bij wie dat al goed loopt verteld hoe zij dat regelen. Belangrijk blijken
steeds weer : tijd krijgen/nemen en ook echt aan de opdrachten beginnen. Met
deze tips gaat iedereen de komende week weer aan de slag.
Uitvindingen en ontdekkingen worden nog wel eens toevallig
gedaan. Eigenlijk wilde een wetenschapper iets onderzoeken, maar door toeval
wordt iets anders ontdekt. Voorbeelden hiervan zijn de ontdekkingen van Madame
Curie en Alexander Fleming. Belangrijk is wel dat je wanneer je iets
ongebruikelijks ziet je jezelf verwondert en afvraagt hoe het komt. Vandaag
oefenden we daarmee. In tweetallen speurden we het schoolplein af naar
opmerkelijke dingen zoals: gaten in de muur, tekens op stenen, verschillende
planken van een bankje ( zie foto’s). Ieder kiest iets opmerkelijks uit en gaat
daar een verklaring voor proberen te vinden. Uiteraard een creatieve, namelijk
beschreven vanuit een periode uit de geschiedenis. Bijvoorbeeld: de gaten in de
muren komen door iets uit de riddertijd ….
en de tekening op de muur komt misschien wel uit de prehistorie.
Om de hersens even flink te laten kraken en de kinderen te
laten oefenen met doorzetten wanneer iets niet vanzelf gaat, zijn we aan de
slag gegaan met een logikwis. Dit is een soort puzzel waarin aan de hand van
een aantal aanwijzingen een raadsel moet worden opgelost (tegelijk dus ook een
oefening in begrijpend lezen). Best pittig, maar oefening baart kunst. Lana
heeft dit vorige keer in de plusgroep al eens gedaan en is er al behoorlijk
bedreven in. Voor haar dus een opdracht die nog weer een graadje moeilijker is.
Tot slot deden we de vragenbus. Deze keer een vraag van
Lana: “Zou water oplossen als je het in de ruimte gooit?”. Een hele mooie
vraag. We hebben eerst met elkaar besproken wat je moet weten om hierop een
antwoord te kunnen geven. Vervolgens zijn we gaan proberen tot een antwoord te
komen. Dat viel nog niet mee. Wie kan ons helpen met het antwoord ?
Pluswerk voor 4 november:
- Verklaring bedenken ( + opschrijven) van de opmerkelijke vondst op het schoolplein.
- Stap 4 van huisdieren in beweging
- Logikwis doelverdedigsters ( klasgenoten, leerkrachten en ouders mogen helpen !)