Wat waren er mooie verhalen gemaakt bij de ontdekkingen van
vorige week op het schoolplein. Heel wat Romeinen , Grieken en holbewoners hebben
op ons schoolplein hun sporen achtergelaten. Zo waren er gaten in de muur te vinden waarin speren
konden worden gestoken en zelfs offerplaatsen voor de Griekse goden.
Heel goed om te zien was dat iedereen aan de pittige
logikwis was begonnen. Uiteraard begin je aan zo’n puzzel om hem ook op te
lossen. Dat was echt heel lastig. Toch hebben er een heleboel kinderen
doorgezet en met of zonder hulp van leerkracht of ouders eraan doorgewerkt.
Super ! Binnenkort gaan we er nog één proberen.
Het was vandaag ook tijd voor de tussenevaluatie van onze
leervaardigheid plannen. Iedereen bleek zichzelf op dit onderdeel al een betere
waardering te geven dan 3 weken geleden. Door de aandachtspunten ( die iedereen
destijds voor zichzelf had opgeschreven) in de gaten te houden, gaat het
plannen dus al een beetje beter. De komende 4 weken bespreken we steeds weer
het plannen en streven ernaar dat we bij de eindevaluatie over 4 weken weer
allemaal een beetje beter kunnen plannen.
Na de pauze speelden we het spel “De mijne is…” Een taalspel
waarin analytisch denken, creatief denken en praktisch denken werden geoefend (
resp. o.a. formuleren, associëren en samenwerken). In groepjes van 8 werd dit
spel gespeeld. Elke ronde was er één rader. De andere kinderen kregen een woord
te zien bijvoorbeeld: pen. Om de beurt vertelden de kinderen iets over hun pen
zonder dat de rader direct zou weten dat het om een pen ging. Als alle kinderen
iets over het voorwerp hadden gezegd mocht de rader het voorwerp raden.
Vorige week deden we ontdekkingen op het plein. Vandaag zijn
we op zoek gegaan naar ontdekkingen, deze keer“continenten”, in de klas. Vlekken,
plekken en vormen die in de klas aanwezig zijn en eigenlijk normaal niet zo
opvallen. In tweetallen werd zo’n vorm gezocht. Deze vorm is de contour van een
nieuw ontdekt continent. Van het continent maken de kinderen een landkaart en
beschrijven de bevolking, het klimaat, de flora en fauna en geven ze uiteraard
het continent een naam.
Aan het eind van de ochtend hadden we na het noteren en
inplannen van het nieuwe pluswerk gelukkig ook nog tijd voor drie vragen uit de
vragenbus:
1. Waarom hebben Chinezen spleetogen? ( van Bente) Tja , we hadden hiervoor een
heleboel leuke creatieve oplossingen bedacht, maar hoe zit het nou echt……
Wie het wil weten kan het vinden op:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-hebben-chinezen-spleetogen-en-een-gelige-kleur
2. Wat is nou recht ? ( en dan niet het recht van ergens recht op hebben) ( van Zoë) Ook
zo’n mooie vraag. De aarde is een bol, dus niet recht. Maar als wij erop staan
en om ons heen kijken ziet het er rondom ons best heel recht uit. Je zou dus
kunnen zeggen dat als je maar heel erg inzoomt op alles, alles eigenlijk recht
is.
3. Kun je zwemmen in de ruimte ? ( van Rick) De conclusie was : nee. Er is in de
ruimte geen “reactiemassa” , je kunt je niet afzetten tegen iets.
Pluswerk
voor 11 november:
· 1. Uitwerken continent. Netjes uitgewerkte landkaart
maken met naam van het continent + beschrijving
van klimaat, bevolking, planten
en dieren.
· 2.
Stap 5 en 6 van huisdier in beweging opdracht
· 3. er nog tijd over is: denksleutel:
antwoordsleutel