dinsdag 11 november 2014

Dinsdag 11 november



11 november, de dag waarop: in 1918 WO I eindigde, in sommige delen van Nederland Sint Maarten wordt gevierd, het carnavalsseizoen begint en wij in de plusgroep aandacht hebben besteed aan creatief denken, samenwerken en logisch denken.

Allereerst konden we in de kring het pluswerk, de ontdekte continenten, van afgelopen week bewonderen. Er waren prachtige landkaarten gemaakt met legenda’s en beschrijvingen van flora, fauna en klimaat. Het creatief denken gaat ons steeds beter af waardoor er heel originele en uiteenlopende beschrijvingen zijn gemaakt. Super !

Na de ontdekkingen van de afgelopen weken, ontdekten we vandaag paradoxale voorwerpen. Dit deden we door een voorwerp te bedenken, de functie van het voorwerp te bepalen en vervolgens het tegenovergestelde van de functie te bepalen. Dit werd dan het nieuwe voorwerp. Bijvoorbeeld een lamp, een lamp geeft licht, het tegenovergestelde van licht is donker. Je krijgt dan dus “een donkere lamp”. Andere voorbeelden zijn “een kromme liniaal”, “een loden parachute”. De opdracht lijkt eenvoudig, maar is best lastig. Alle bedenksels werden op kaartjes gezet en verzameld. Vervolgens trok iedereen een kaartje en bedacht hoe dit nieuwe voorwerp gebruikt zou kunnen worden. Zo bedacht Quint bijvoorbeeld dat “een koude bontjas” wel gebruikt zou kunnen worden door een ijsbeer. Iedereen heeft een kaartje met een paradoxaal voorwerp mee als pluswerk om hier een toepassing bij te bedenken.

Samenwerken oefenden we met een spel in de speelzaal. Er werden drietallen gemaakt. Eén persoon deed een blinddoek voor en moest door de speelzaal worden geloodst. Voor de geblinddoekte persoon liep de “leider”, achter de geblinddoekte persoon de “stuurder”. Er mocht niet worden gepraat, dus er moest goed op elkaar worden gelet en er moesten signalen worden afgesproken. Om de beurt werd iedereen een keer de leider, de stuurder of geblinddoekt,. De kinderen kwamen er achter dat ze sommige rollen prettiger vonden dan andere rollen. We bespraken steeds waar je in welke rol op moest letten en hoe dit bij samenwerken bij andere opdrachten ook belangrijk is.


Net als bij de logikwis van twee weken geleden werd het logisch denken en doorzetten geoefend met de Japanse puzzel. Eerst bekeken we een instructie filmpje op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=LPH_m_ydXHg) en vervolgens gingen we zelf aan de slag. Bij een Japanse puzzel is het de bedoeling vakjes in te kleuren volgens de cijfers die bij elke rij of kolom staan. Je krijgt dan uiteindelijk een zwart-wit figuur. Belangrijk is om te werken met potlood en alleen in te vullen wat je echt zeker weet ( zowel witte als zwarte vakjes).

Tot slot hebben we weer het pluswerk voor komende week genoteerd en ingepland en hadden we nog tijd om twee vragen uit de vragenbus te beantwoorden.

Pluswerk voor 18 november:
  1. Neem mee ( of maak een foto/tekening) van een klein voorwerp dat voor jou belangrijk is ( vb. vanwege herinnering, hobby etc.)
  2. Bedenk een toepassing van het paradoxale voorwerp op jouw kaartje.
  3. Los de Japanse puzzel op.
  4. ( eventueel nog afmaken: huisdier opdr. En opdracht continent)