11 november, de dag waarop: in 1918 WO I eindigde, in sommige
delen van Nederland Sint Maarten wordt gevierd, het carnavalsseizoen begint en
wij in de plusgroep aandacht hebben besteed aan creatief denken, samenwerken en
logisch denken.
Allereerst konden we in de kring het pluswerk, de ontdekte
continenten, van afgelopen week bewonderen. Er waren prachtige landkaarten
gemaakt met legenda’s en beschrijvingen van flora, fauna en klimaat. Het
creatief denken gaat ons steeds beter af waardoor er heel originele en
uiteenlopende beschrijvingen zijn gemaakt. Super !
Na de ontdekkingen van de afgelopen weken, ontdekten we
vandaag paradoxale voorwerpen. Dit deden we door een voorwerp te bedenken, de
functie van het voorwerp te bepalen en vervolgens het tegenovergestelde van de
functie te bepalen. Dit werd dan het nieuwe voorwerp. Bijvoorbeeld een lamp,
een lamp geeft licht, het tegenovergestelde van licht is donker. Je krijgt dan
dus “een donkere lamp”. Andere voorbeelden zijn “een kromme liniaal”, “een
loden parachute”. De opdracht lijkt eenvoudig, maar is best lastig. Alle
bedenksels werden op kaartjes gezet en verzameld. Vervolgens trok iedereen een
kaartje en bedacht hoe dit nieuwe voorwerp gebruikt zou kunnen worden. Zo bedacht
Quint bijvoorbeeld dat “een koude bontjas” wel gebruikt zou kunnen worden door
een ijsbeer. Iedereen heeft een kaartje met een paradoxaal voorwerp mee als
pluswerk om hier een toepassing bij te bedenken.
Samenwerken oefenden we met een spel in de speelzaal. Er
werden drietallen gemaakt. Eén persoon deed een blinddoek voor en moest door de
speelzaal worden geloodst. Voor de geblinddoekte persoon liep de “leider”,
achter de geblinddoekte persoon de “stuurder”. Er mocht niet worden gepraat,
dus er moest goed op elkaar worden gelet en er moesten signalen worden
afgesproken. Om de beurt werd iedereen een keer de leider, de stuurder of geblinddoekt,.
De kinderen kwamen er achter dat ze sommige rollen prettiger vonden dan andere
rollen. We bespraken steeds waar je in welke rol op moest letten en hoe dit bij
samenwerken bij andere opdrachten ook belangrijk is.
Net als bij de logikwis van twee weken geleden werd het
logisch denken en doorzetten geoefend met de Japanse puzzel. Eerst bekeken we
een instructie filmpje op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=LPH_m_ydXHg)
en vervolgens gingen we zelf aan de slag. Bij een Japanse puzzel is het de
bedoeling vakjes in te kleuren volgens de cijfers die bij elke rij of kolom
staan. Je krijgt dan uiteindelijk een zwart-wit figuur. Belangrijk is om te
werken met potlood en alleen in te vullen wat je echt zeker weet ( zowel witte
als zwarte vakjes).
Tot slot hebben we weer het pluswerk voor komende week
genoteerd en ingepland en hadden we nog tijd om twee vragen uit de vragenbus te
beantwoorden.
Pluswerk voor 18 november:
- Neem mee ( of maak een foto/tekening) van een klein voorwerp dat voor jou belangrijk is ( vb. vanwege herinnering, hobby etc.)
- Bedenk een toepassing van het paradoxale voorwerp op jouw kaartje.
- Los de Japanse puzzel op.
- ( eventueel nog afmaken: huisdier opdr. En opdracht continent)