De Japanse puzzel waaraan de kinderen de afgelopen week
hebben gewerkt was een echte hersenkraker. Toch lukte het bij een aantal
kinderen ( soms met wat hulp) om er één of twee op te lossen. Heel knap.
Anderen zochten op internet naar makkelijkere Japanse puzzels om zo de techniek
een beetje in de vingers te krijgen, ook een hele handige aanpak. Komende week
gaan die kinderen bij wie het nog niet lukte nog een keer aan de slag met de
Japanse puzzel en gaan (wanneer ze er niet zelf uitkomen) op zoek naar hulp ( opa’s, oma’s, vaders,
moeders, juffen, meesters, klasgenoten) of ondersteuning via internet ( vb.
YouTube).
Met de steropdrachten van Minka Dumont oefenden kinderen
samenwerken en creatief denken tegelijk. Uit 100 opdrachten kozen ze per
groepje een opdracht. De gekozen opdrachten waren : vind een machine uit dat
leren leuker zal maken, bedenk voor jouw hot dog restaurant tien verschillende
specialiteiten, verzin een nieuw toetje, voorspel hoe vervoersmiddelen er over
100 jaar uitzien. Er werden hele leuke oplossingen bedacht, maar belangrijker
nog was om te zien hoe goed het samenwerken ging in de meeste groepjes. Waar
het samenwerken beter kon, hebben we dat met elkaar besproken zodat dat de
volgende keer nog beter kan.
Ook zijn we vandaag begonnen aan een “boom der
nieuwsgierigheid”. Iedereen heeft een onderwerp gekozen waarover hij of zij
meer te weten wil komen. Net als bij een mindmap werden er deelonderwerpen
bedacht. Elke week wordt zo’n deelonderwerp tijdens het pluswerk uitgewerkt.
Uiteindelijk ontstaat er dan een werkstuk.
Tot slot nog een oefening lateraal denken. De kinderen
kregen een gebeurtenis te horen en moesten ,door aan mij vragen te stellen die
alleen met’ ja’ of ‘nee’ te beantwoorden zijn, achterhalen wat er precies
gebeurd was. Heel belangrijk hierbij is om goed te luisteren naar de vragen van
je klasgenoten. Uiteindelijk wisten Julian en Lana al samenwerkend ( en
natuurlijk door de vragen van de anderen) tot de juiste oplossing te komen.
Pluswerk voor 25 november:
1. Maak
jouw boom der nieuwsgierigheid ( schets) en werk het eerste hoofdstuk uit
2. Japanse
puzzel ( af)maken