woensdag 10 december 2014

Dinsdag 9 december




De plusgroepochtend stond deze keer naast de gebruikelijke doelen waar we wekelijks aan werken in het teken van “taal”.  Met taal proberen we boodschappen naar de ander over te brengen. Dat kan schriftelijk of mondeling. De boodschap kan voor de één heel duidelijk zijn en voor de ander op allerlei manieren worden uitgelegd. Dit ontdekten we door een “Vooruitles” te doen waarbij we de opdracht kregen om aan twee kanten van de schuifwand identieke bouwwerken te maken. We mochten alleen mondeling aan elkaar duidelijk maken welke blokjes we gebruikten en hoe we die hadden neergezet. Na een rommelige eerste ronde werd duidelijk dat het handig is “gedragsregels” voor de opdracht af te spreken, bijvoorbeeld : niet door elkaar heen praten, checken of de ander wel luistert, checken of de boodschap is begrepen. Allemaal hele handige afspraken die in allerlei situaties van pas kunnen komen. De tweede en derde ronde gingen super goed en op de foto is te zien dat er prachtige identieke bouwwerken waren gemaakt 



Ook hebben we een Amerikaanse haiku gemaakt bij onze “Boom der nieuwsgierigheid”. De regels voor deze haiku zijn:
1.       Zelfstandig naamwoord ( of in ons geval onderwerp van boom der nieuwsgierigheid)
2.       Twee bijvoeglijke naamwoorden die passen bij onderwerp
3.       Drie werkwoorden die passen bij onderwerp
4.       Korte zin met observatie van onderwerp
5.       Herhaling van regel 1

 Na wat uitproberen ontstonden er alle hele mooie haiku’s. Deze kunnen in het pluswerk van komende week nog verder worden geperfectioneerd.

Verder speelden we de tweede ronde van ons Pixreltoernooi en hebben de kinderen, ondanks de extra activiteiten in de klas rond Sinterklaas, hard aan het pluswerk gewerkt. Er zijn een heleboel hoofdstukken voor de werkstukken ingeleverd, leuke rood-geel-blauw opdrachten gemaakt ( een aantal staan op de foto) en verhalen geschreven waarin bijvoorbeeld de a, u , au, z of i niet voorkwam. Knap gedaan allemaal !



Pluswerk voor 16 december:
  1. Volgende hoofdstuk maken voor “Boom der nieuwsgierigheid”.
  2. Amerikaanse Haiku perfectioneren
  3. Verhaal bij writing prompt ( zie foto)